mandag 23. juni 2008

"Stalking"

Noe av det jeg synes er mest artig med karpefiske, er å fiske etter karper man ser og da enten med friline eller overflatefiske.
Når jeg kom fram til vannet i dag, fòret jeg litt på to plasser med mais for å se om det var noe aktivitet. Satte meg rolig ned og bare kikket etter karper, men det så ganske dødt ut. Etter en drøy time fikk jeg endelig se den første karpa og den var ikke langt unna den ene fòrplassen. Jeg setter to maiskorn på kroken og vipper ut forsiktig og holder meg lavt i terrenge, for ikke å skremme karpa. Sitter å kikker på den roter rundt i ca 5 min. før den kommer mot maisen jeg har kastet ut. Den stopper opp og begynner å spise maisen og jeg ser det er en fin speilkarpe. Jeg kjenner skjelven kommer og plutselig ser jeg sena bevege seg, jeg gjør tilslag og før jeg vet ordet av det har karpa raset 50 meter av gårde. En heftig kamp på spinkelt utstyr og friline er bare rått, den sklir til slutt inn i håven og jeg kan puste lettet ut.
En nydelig speilkarpe ligger på matta, den var 71 cm lang og veide 6880 g.


3 kommentarer:

Charleen sa...

PAPPA, st0r fiskeren som ALDRI får fisk (H) hilsen de 2 hyggelige ungene dine Charleen&Robin : D

Anonym sa...

Herlig Tommy! Nydelig karpe:-)

Anonym sa...

Hilsen Thomas...